Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Targonska, Joanna |
---|---|
Titel | Lexikalische Strategien der Germanistikstudierenden zu ihrem Studienbeginn. Paralleltitel: Lexical learning strategies of first-year students of German. |
Quelle | In: Lingwistyka Stosowana, (2014) 9, S. 171-200
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2080-4814 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Fachdidaktik; Angewandte Linguistik; Deutsch als Fremdsprache; Lexik; Lexikalische Einheit; Sprachforschung; Wortschatz; Fremdsprachenunterricht; Sprachübung; Studium; Germanistik; Ergebnisbericht; Strategie; Studienanfänger |
Abstract | Das Ziel der Studie [ist], zum einen die Wortschatzlerngewohnheiten bzw. Wortschatzlernstrategien der angehenden StudienanfängerInnen zu ermitteln, zum anderen den Grund für deren größtenteils schwach entwickelte lexikalische Kompetenz zu finden. [... Die Studie konzentriert] sich auf drei ausgewählte Gruppen von lexikalischen Strategien: Entdeckungs-, Speicher- und Wortschatzerweiterungsstrategien. Im Falle der Speicherstrategien [wird] auch analysiert, welche Komponenten der [lexikalischen Einheit] in den Speicherprozess gerückt wurden, was nicht ohne Einfluss auf die Tiefe der Verarbeitungsprozesse sowie die Tiefe des lexikalischen Wissens bleibt. (Orig.). In this article [the author aims] to consider causes of poor lexical competence and a limited command of productive vocabulary, which [she has] observed in selected first-year students of German. In the theoretical part of the article, [she focusses] on the specificity of learning vocabulary of a foreign language, [she explains] the concept of a strategy in learning lexis and also take[s] a closer look at some components of lexical competence. [She] further discuss[es] some factors which may facilitate learning vocabulary. In the analytical part of the paper, [she presents] some strategies of learning lexis that have been evidenced in the data gathered from a group of first-year students of German. Specifically, [she has] collected some data which reveal their meaning recognition technique s and strategies they adopt to learn new words and expand their command of German vocabulary. The analysis highlights both some strengths and weaknesses of the lexical learning habits of the respondents. It allows [her] to draw some conclusions relevant for teaching techniques in school education. (Orig.). |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2015/2 |