Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enTrahorsch, Petr; Bláha, Jan D.; Janko, Tomás
TitelAnalýza výzkumu vizuálií v ucebnicích na príkladu ucebnic s geografickým obsahem.
QuelleIn: Pedagogická orientace, 28 (2015) 1, S. 111-134
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben S. 130-133; Illustrationen
Sprachetschechisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1805-9511
DOI10.5817/PedOr2018-1-111
SchlagwörterSchulbuch; Geografieunterricht; Bildliche Darstellung
AbstractThe article is a review study. Its aim is to define and critically evaluate the methodological approaches of visual research in geography textbooks. Another aim of this study is to summarize the main conclusions of selected studies. There is a clear terminological inconsistency in naming the visual component of textbooks. Altogether 92 studies in Czech and English were analysed without time and territory specifications. Multidisciplinary full-text databases (EBSCO, WoS, SCOPUS, ERIC, ProQuest and Geobibline) were searched using a combination of keywords in Czech and English language. The analysis of the research shows that the expert assessments prevail in the research using predominantly quantitative methods, especially quantitative content analysis of visuals; a questionnaire and a didactic test are of major importance in the quantitative user assessment have questionnaire and the didactic test. In addition, unequal distribution of visually-oriented research textbook across age groups was found; a neglected area of research is assessment or analysis of textbooks for the ISCED 1 age group. According to the results of the analysed studies, photographs are the most important visuals in geography textbooks; although the map is one of the typical geographical visual, its sare on the total number of visuals in textbooks is relatively low.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Pedagogická orientace" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: