Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Heine, Lena; Schramm, Karen |
---|---|
Titel | Lautes Denken in der Fremdsprachenforschung. Eine Handreichung für die empirische Praxis. |
Quelle | Aus: Vollmer, Helmut J. (Hrsg.): Synergieeffekte in der Fremdsprachenforschung. Empirische Zugänge, Probleme, Ergebnisse. Frankfurt, Main u.a.: Lang (2007) S. 167-206 |
Reihe | Kolloquium Fremdsprachenunterricht. 27 |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 1437-7829 |
ISBN | 3-631-56193-8; 978-3-631-56193-5 |
Schlagwörter | Datenerhebungstechnik; Forschung; Denken; Gedächtnis; Nonverbale Kommunikation; Verbale Kommunikation; Lehr-Lern-Forschung; Spracherwerb; Sprechen; Fremdsprache; Code; Datenanalyse; Aufgabe; Protokoll; Informationsverarbeitung |
Abstract | This chapter focusses on data collection by means of think-aloud procedure. Making use of the theoretical framework of information-processing, it distinguishes think-aloud from other types of introspection and defines them. In order to give impulses for planning and conducting empirical think-aloud studies, the main part looks at decisions involved in preparing for and actually collecting data. In the subsequent discussion of the transcription process, [the] special focus is on nonverbal elements. Because think-alouds can be submitted to many different kinds of analysis, the last part of this chapter highlights general aspects of data analysis resulting from the characteristic nature of think-aloud data. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2008/1 |