Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inAndrietti, Vincenzo
TitelThe causal effects of an intensified curriculum on cognitive skills.
Evidence from a natural experiment.
QuelleMadrid: Universidad Carlos III de Madrid. Departamento de Economía (2016), 47 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheUC3M working papers. Economics. 16-06
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen; Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
ISSN2340-5031
SchlagwörterKompetenz; Forschungsergebnis; Bildungschance; Bildungsreform; Schulreform; Schuljahr 09; Gymnasium; Schüler; Schülerleistung; Lehrplan; Lesen; Mathematik; Naturwissenschaften; Ungleichheit; Migrationshintergrund; PISA (Programme for International Student Assessment); Deutschland
AbstractThis paper exploits a unique universal educational policy - implemented in most German states between 2001 and 2008 - that compressed the academic-track high school curriculum into a (one-year) shorter time span, thereby increasing time of instruction and share of curriculum taught per grade. Using 2000-2012 PISA data and a quasi-experimental approach, I estimate the impacts of this intensified curriculum on cognitive skills. I find robust evidence that the reform improved, on average, the reading, mathematical, and scientific literacy skills acquired by academic-track ninth-graders upon treatment. However, I also provide evidence that the reform widened the gap in student performance with respect to parental migration background and student ability. Finally, although the reform did not affect, on average, high school grade retention, I find that the latter increased for students with parental migration background. Taken together, these findings suggest that moving to a compressed high-school curriculum did not compromise and benefited, on average, students' cognitive skills. However, they also raise equity concerns that policy-makers should be aware of (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: