Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enFink, Aron; Spoden, Christian; Frey, Andreas
TitelDeterminants of higher education teachers' intention to use technology-based exams.
Gefälligkeitsübersetzung: Determinanten der Absicht von Hochschullehrern, technologiegestützte Prüfungen zu nutzen.
QuelleIn: Education and information technologies, (2022) 28, S. 6485-6513Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1360-2357; 1573-7608
DOI10.1007/s10639-022-11435-4
SchlagwörterAngst; Einstellung (Psy); Handlung; Selbstwirksamkeit; Verhalten; Akzeptanz; Soziale Norm; Soziale Wahrnehmung; Computernutzung; Planung; Prüfung; Digitaltechnik; Technologie; Berufliche Qualifikation
AbstractThe replacement of existing technology or the introduction of novel technology into the day-to-day routines of higher education institutions is not a trivial task. Currently, many higher education institutions are faced with the challenge of replacing existing procedures for administering written exams with e-exams. To guide this process, this paper proposes the novel technology-based exams acceptance model (TEAM) and empirically evaluates its model structure and usefulness from the perspective of higher education teachers. The model can be used to guide the transition from paper-based exams to e-exams and the implementation of innovative (e.g., adaptive) e-exam formats. The model includes perceived usefulness, computer self-efficacy, computer anxiety, prior experience, facilitating conditions, and subjective norm as predictors of the behavioral intention to use e-exams. To test the model empirically, the responses of 992 teachers at 63 German universities to a standardized online questionnaire were analyzed using structural equation modeling. The model fit was acceptable. With 77% (conventional e-exams) and 82% (adaptive e-exams), a large proportion of the variance of the intention to use these types of exams was explained. With TEAM, a highly predictive model for explaining the behavioral intention to use e-exams is now available. It offers a theoretical basis that can be used for the successful implementation of e-exams in higher education. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Education and information technologies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: