Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Weyers, Stefan |
---|---|
Titel | Freiheit ohne Fremdbestimmung? Mündigkeit von Anfang an? Das Unbehagen an der Erziehung in Diskursen über Bildung, Partizipation und Kinderrechte. Paralleltitel: Freedom without heteronomy? Autonomy from the very beginning? The discomfort with upbringing in discourses on education, participation, and children's rights. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 99 (2023) 4, S. 462-480Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703115 |
Schlagwörter | Bildung; Erziehung; Historische Pädagogik; Paternalismus; Autonomie; Selbstbestimmung; Mündigkeit; Recht; Vormundschaft; Kind; Freiheit; Partizipation |
Abstract | On the basis of educational theories on the relationship between autonomy and heteronomy as well as on the legitimacy of guardianship, discourses are problematized in which a strong discomfort with upbringing is expressed. The attempt is made to show that by avoiding the concept of upbringing, the general rejection of generational power structures, and the central idea of the autonomous child, fundamental pedagogical problems are lost sight of. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2024/1 |