Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Erdmann, Melinda; Helbig, Marcel; Jacob, Marita |
---|---|
Institution | Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung / Projektgruppe der Präsidentin |
Titel | Lost female talent: Gender differences in college aspirations and expectations in Germany. Gefälligkeitsübersetzung: Verlorene weibliche Talente: Geschlechtsspezifische Unterschiede bei den Studienwünschen und -erwartungen in Deutschland. |
Quelle | Berlin: Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung gGmbH (2023), 36 S.
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3); PDF als Volltext (4) |
Reihe | WZB discussion paper P / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsgruppe der Präsidentin. P 2023-002 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
Schlagwörter | Erwartung; Selbsteinschätzung; Lebensperspektive; Geschlechterrolle; Eltern; Sekundarstufe II; Schüler; Bildungsabschluss; Berufserwartung; Ausbildungskosten; Ausbildungswahl; Berufsinteresse; Studium; Studierfähigkeit; Studienerfolg; Studienmotivation; Arbeitspapier; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Zugangsvoraussetzung; Deutschland; Nordrhein-Westfalen |
Abstract | "Our study focuses on the gender gap in college aspirations and enrolment among high school students in Germany. We build on socialization theory, rational choice theory, and formal restrictions to college access to explain gender differences in idealistic college aspirations, realistic college expectations, and the disparities between the two. Specifically, we examine the prevalence of 'pessimistic' college expectations, where college aspirations are higher than expectations, which we expect to be more likely among young women than young men. By analyzing survey data from 1,766 upper secondary students in Germany, we find that women are equally interested in pursuing higher education as their male counterparts. They even express higher aspirations for college enrolment. However, women are more pessimistic than men about realizing their aspirations. While factors such as the subjective probability of success and perceived costs impact both genders, young women are also affected by formal restrictions limiting entry to their preferred fields of study." The study refers to the period 2018-2018. (Author's abstract, IAB-Doku).. |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2024/1 |