Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Cohen, Laurie; Duberley, Joanne; Bustos Torres, Beatriz Adriana |
---|---|
Titel | Experiencing Gender Regimes: Accounts of Women Professors in Mexico, the UK and Sweden. Gefälligkeitsübersetzung: Erfahrungen mit Geschlechterregimen: Berichte von Professorinnen in Mexiko, dem Vereinigten Königreich und Schweden. |
Quelle | In: Work, employment & society, 37 (2023) 2, S. 525-544
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0950-0170; 1469-8722 |
DOI | 10.1177/09500170211041290 |
Schlagwörter | Stereotyp; Kultureinfluss; Familie; Frau; Gleichstellungspolitik; Legitimation; Beruf; Universität; Berufung; Hochschullehrer; Internationaler Vergleich; Geschlechterverteilung; Institution; Großbritannien; Mexiko; Schweden |
Abstract | "This article investigates differences between statistics on gender equality in Mexico, the UK and Sweden, and similarities in women professors' career experiences in these countries. We use Acker's inequality regime framework, focusing on gender, to explore our data, and argue that similarities in women professors' lived experiences are related to an image of the ideal academic. This ideal type is produced in the interplay of the university gender regime and other gender regimes, and reproduced through the process of structuration: signification, domination and legitimation. We suggest that the struggle over legitimation can also be a trigger for change." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2023/1 |