Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRenger, Daniela; Renger, Sophus; Köller, Michaela M.; Möller, Jens
TitelTeachers of tomorrow: How gender framings of the teaching profession affect students' intention to teach.
Gefälligkeitsübersetzung: Lehrkräfte von morgen: Wie die geschlechtsspezifische Darstellung des Lehrerberufs die Berufswahl von Schülerinnen und Schülern beeinflusst.
QuelleIn: Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 37 (2020) 1-2, S. 111-121Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1010-0652; 1664-2910
DOI10.1024/1010-0652/a000287
SchlagwörterRollenzuschreibung; Stereotyp; Einstellung (Psy); Geschlechterrolle; Sekundarbereich; Lehrberuf; Lehrer; Lehrerstelle; Schüler; Schülerin; Lehren; Stellenbesetzung; Berufswahl; Intention; Student; Studentin
AbstractThe teaching profession faces a general shortage of teachers in most countries, but a lack of male teachers is particularly prevalent. Past research has demonstrated that students' career choices depend in part on a job's assumed gender fit, i.e. whether a profession is perceived as appropriate for one's own gender. This process may be particularly relevant for adolescent boys and clashes with the perception of the teaching profession as a predominantly feminine profession. Therefore, perceived gender fit of the teaching profession was expected to affect high school students' intention to teach, especially for male students. In the present experimental research, we investigated whether a variation of the (perceived) gender fit of the teaching profession has an impact on students' immediate intention to become a teacher. In two experiments (N = 126 and N = 342), we expected and found that a gender fit framing, which involved either simple reflection on male or female teachers, or on manipulated information about the gender ratio within the teaching profession, increased the intention of male students' to become teachers compared to non-gender fit or neutral framing. In contrast, female students were not affected by the gender fit manipulations. The implications for gender-bias free recruitment of future teachers are discussed. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: