Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inPütz, Werner
TitelEmotionalität und Musikunterricht.
QuelleAus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn. Laaber: Laaber-Verlag (1982) S. 210-230
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 3
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-921518-73-3
DOI10.25656/01:24772
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-247721
SchlagwörterSinn; Erfahrung; Emotion; Emotionalität; Intuition; Psychoanalyse; Psychologie; Wahrnehmung; Lebensbewältigung; Beispiel; Regression; Gestalten; Ästhetische Wahrnehmung; Improvisation; Musik; Musikpädagogik; Musikunterricht
AbstractAlthough the dose connection of music and feeling is undisputed and increasingly emphasized in present music pedagogy, the emotional aspect in traditional studies of music seems to be of minor importance. For adequate consideration of the emotional aspect 4 pre-conditions of aesthetic perception and creative work must be observed: 1. the ability of the so-called experience by intuition, that is identification with the percepted object, dissolving all emotional distance, 2. the ability of the so-called "Regression im Dienste des Ich", 3. to experience music as a way of mastering life, 4. to experience music as a way of gaining knowledge of one's self which can only imperfectly be expressed in words. The main issue of such kind of learning is to encourage the individual expressive and creative abilities by means of music. Very helpful teaching models aiming at creativity and individual development, such as music-, expressive- and medium therapy have been developed using improvisation and transformation exercises. This means to take into account more than before the personality of the students and to reduce the now dominating technical and theoretical parts of the studies based on continuous controls. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: