Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Seichter, Sabine |
---|---|
Titel | Über die pädagogische Relevanz von Fiktionalität aus kulturwissenschaftlicher Perspektive. Paralleltitel: On the pedagogical relevance of fiction from a cultural studies perspective. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 98 (2022) 2, S. 232-243Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703044 |
Schlagwörter | Erziehung; Pädagogik; Fantasie; Kulturwissenschaft; Relevanz; Ungewissheit; Zukunft |
Abstract | The article analyzes the pedagogical importance of fiction from a cultural studies perspective. Regarding the fictional is as an "alternative reality" and recognizing the limits of both scientific research and secure knowledge (especially in terms of ethics), the fictional (in the extension to the factual) opens up a (cognitive and aesthetic) level of presentation of the possible and thus becomes part of social construction(s). The aim is to show the (anthropological and educational-theoretical) significance of the fictional in the context of an education that is conceived as heterogeneous for theory and practice. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2023/1 |