Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKeipke, Yvette
TitelDas Konzept einer reflexiven Wirtschaftsdidaktik - Ideen für einen verstehensorientierten Wirtschaftsunterricht.
QuelleSiegen: Universitätsbibliothek der Universität Siegen (2019), VII, 153 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Dissertation, Universität Siegen, 2020.
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Monographie
DOI10.25819/ubsi/1478
URNurn:nbn:de:hbz:467-15870
SchlagwörterBildung; Politik; Wirtschaftsdidaktik; Dissertation; Ökonomie; Einführung; Nordrhein-Westfalen
AbstractThe dissertation is concerned with the elaboration of a holistic approach to economic understanding, in particular with the concept of a reflexive didactics of economics. Building on this, basic ideas for an understanding-oriented economic education will be developed conceptually and exemplarily. The basic idea of a reflexive didactics of economics is the holistic approach to processes of understanding. For this purpose, concepts of education diagnostics and of reflective learning from educational research are combined with teaching economic reasoning, the history of ideas and the approach of an understanding-oriented economic education. The research perspective of this study is directed towards a theoretical reconstruction and mapping of the processes of economic understanding. It will be shown how a structural-genetic process of development in regard to economic understanding and reasoning can be described, and how it can be measured though education diagnostics. For the theoretical reconstruction and mapping of processes of economic understanding, the threshold concept is linked with the concept of transformative learning, the concept of reflection loops and the concept of critical thinking in order to achieve an explanation of the successive levels of understanding and reflection. In addition, a taxonomy of reflection tools will be developed which trigger reflection loops and initiate processes of understanding and reflection. Finally, the concept of a reflexive didactics of economics is exemplified along the lines of an understanding-oriented classroom approach. (Orig.).
Erfasst vonDeutsche Nationalbibliothek, Frankfurt am Main
Update2020/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: