Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDelaney, Judith M.; Devereux, Paul J.
TitelHigh School Rank in Math and English and the Gender Gap in STEM.
Gefälligkeitsübersetzung: Schulnoten in Mathematik und Englisch und die Geschlechterlücke in den MINT-Fächern.
QuelleIn: Labour economics, (2021) 69
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0927-5371
DOI10.1016/j.labeco.2021.101969
SchlagwörterFrau; Sekundarstufe II; Schüler; Schulleistung; Englisch; Mathematik; Naturwissenschaftlich-technischer Beruf; Studienwahl; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Mann; Studienbewerber; Irland
Abstract"Using unique data on preference rankings for all high school students who apply for college in Ireland, we investigate whether, conditional on absolute achievement at the end of high school, within school-cohort rank in English and math affects choice of college major. We find that higher rank in math increases the likelihood of choosing STEM and decreases the likelihood of choosing Arts and Social Sciences. Similarly, a higher rank in English leads to an increase in the probability of choosing Arts and Social Sciences and decreases the probability of choosing STEM. The effects of subject ranks on STEM are larger for boys than girls while there is no evidence of a gender difference in the effect of subject ranks on Arts and Social Sciences. We also find that English and math rank can explain about 4% of the gender gap in the choice of STEM as a college major and 9% of the gender gap that is not explained by absolute achievement. Overall, the tendency for girls to be higher ranked in English and lower ranked in math within school-cohorts can explain about 10% of the difference in the STEM gender gap between mixed-sex schools and same-sex schools and about 25% of the difference that is unexplained by absolute achievement. Notably, these effects occur even though we control for an extensive set of measures of absolute achievement at the end of high school, and the institutional setup implies that within-school rank plays no role whatsoever in college admissions decisions." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2021 Elsevier).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2021/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Labour economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: