Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hopfner, Johanna |
---|---|
Titel | Unwissen. Annäherungen an ein doppelgesichtiges Phänomen oder wem nutzt und wem schadet es? Paralleltitel: Ignorance. Approaches to a two-faced phenomenon or who benefits and who does it harm? |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 4, S. 471-486Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Ideologie; Wissen; Funktionale Erziehung; Erziehungswissenschaft; Gesellschaft; Verhalten; Steuerung; Lebenslanges Lernen; Interdisziplinarität; Problem; Erwachsener |
Abstract | Obviously, ignorance is a tricky business. The article discusses selected aspects relating to "education in science and practice" (Hopfner/Stöckl). In the first step, it illuminates the difficult-to-grasp picture puzzle of ignorance and exemplifies the different types from harmless ignorance to ideologically disguised ignorance. In the next step, some stations are pointed out where the causes and effects of ignorance in the practical, significant area of education can be reconstructed. Finally, the social position of educational science, its specialist policy and possible contribution to counter-enlightenment must be reflected with regard to the spread of ignorance. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/3 |