Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enErdmann, Kim Angeles; Vetter, Verena Clara; Schäferling, Michaela; Reuner, Gitta; Hertel, Silke
Titel"How do we solve this task?"
Parental scaffolding with full- and preterm toddlers.
QuelleIn: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 51 (2020) 3, S. 135-149Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0049-8637; 2190-6262
DOI10.1026/0049-8637/a000215
SchlagwörterMetakognition; Problemlösen; Frühe Kindheit; Eltern-Kind-Kommunikation; Kind; Kleinkind; Lernstruktur; Entwicklung
AbstractThe study examines (a) whether gestational age relates to parental scaffolding (SCA), when controlling for child cognitive development, parenting stress, and socioeconomic status, and (b) how SCA links to parent-child problem-solving performance. The sample included 142 parents with a full-term or preterm 2-year-old toddler (corrected age). Parents' SCA during one of two (randomly assigned) problem-solving tasks was rated on five scales (use of SCA means, cognitive support, metacognitive support, transfer or responsibility, contingency management). The results suggest that gestational age is positively related to parents' transfer of responsibility and metacognitive support. The effects decrease, however, once covariates are controlled for. Regarding the problem-solving performance, direct effects were observed from parents' cognitive and metacognitive support, transfer of responsibility, and contingency management. The data also confirm an indirect effect of parents' use of SCA means on the problem-solving performance, partially mediated via parents' cognitive support. Implications for the design of interventions are discussed. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2021/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: