Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Reitemeyer-Witt, Ursula |
---|---|
Titel | Aufstieg und Fall der Geisteswissenschaftlichen Pädagogik. Paralleltitel: Rise and fall of, Geisteswissenschaftliche Pädagogik'. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 2, S. 198-213Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09602004 |
Schlagwörter | Geisteswissenschaftliche Pädagogik; Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Psychologie; Nationalsozialismus; Philosophie; Wissenschaftsgeschichte; Wissenschaftstheorie; Sozialwissenschaften; Selbstverständnis |
Abstract | Following Wilhelm Dilthey's differentiation between humanities and natural sciences his students developed a philosophical approach to educational questions and established pedagogy as a self-standing science in German universities after WW1. Many of them cooperated with the National Socialists and did not reflect the inhumanity of political totalitarism in spite of their classical understanding of, Bildung'. After the empiric turn in the field of education, Geisteswissenschaftliche Pädagogik' and philosophy lost their influence on educational theories in the second half of the twentieth century. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |