Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchmidt, Andrea; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
TitelThe importance of peer relatedness at school for affective well-being in children. Between- and within-person associations.
QuelleIn: Social development, 28 (2019) 4, S. 873-892
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0961-205X; 1467-9507
DOI10.1111/sode.12379
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Reliabilität; Emotion; Stimmung (Psy); Wohlbefinden; Zufriedenheit; Soziale Interaktion; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Grundschule; Gymnasium; Schüler; Schüler-Schüler-Beziehung; Peer Group; Messung; Tagesablauf; Einflussfaktor; Deutschland
AbstractTwo intensive longitudinal studies examining the association between children's feeling of relatedness to peers at school and their affective well? being were performed. In Study 1, 110 third and fourth graders reported on their positive affect (PA) and negative affect (NA) 4 times daily and on their peer relatedness once a day over 4 weeks. Multilevel analyses revealed that children who reported higher peer relatedness on average also reported higher PA and lower NA (between? person associations). Moreover, on days when children reported higher peer relatedness than usual, they also reported higher PA, but they did not necessarily report lower NA (within? person associations). In Study 2, 55 fourth, fifth, and sixth graders indicated their PA, NA, and peer relatedness once a day over 2 weeks. We replicated the findings of Study 1 on both levels. The studies showed that feeling related to peers is associated with high PA at school and at home on a daily basis, illustrating the function of peer relatedness in promoting positive well? being. The findings further demonstrated the necessity of intensive longitudinal studies focusing on within? person associations and the importance of measuring both PA and NA in order to capture effects on affective well? being thoroughly. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social development" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: