Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRyshina-Pankova, Marianna
TitelDiscourse moves and intercultural communicative competence in telecollaborative chats.
QuelleIn: Language learning & technology, 22 (2018) 1, S. 218-239Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen; Anmerkungen 7; Tabellen 2
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1094-3501
SchlagwörterEmpirische Forschung; Kommunikation; Digitale Medien; Interkulturelles Lernen; Deutsch als Fremdsprache; Telekommunikation; Diskurs
AbstractWith a shift toward understanding the goals of foreign language learning as development of intercultural communicative competence (ICC), telecollaborative interaction with geographically distant partners has been seen both as a pedagogical tool that can play a significant role in promoting intercultural negotiation abilities and attitudes and as a felicitous context for assessing these abilities. Addressing the assessment task through a linguistically-grounded investigation of telecollaborative chats, this exploratory study aims to demonstrate how abstract aspects of ICC can be operationalized as deployment of particular discourse structuring and linguistic resources. Drawing on the systemic-functional approach to discourse analysis and Byram's (1997) framework of ICC, this study examines written synchronous chats created throughout a 7-week telecollaborative activity by advanced American learners of German at a private US University and by German University students, future FL teachers. The quantitative and qualitative results demonstrate what precise discursive moves and language resources that realize them characterize ICC and at the same time enable it. Implications of the use of the methodological framework for further research of ICC in telecollaborative discourse, as well as some applications of the findings to pedagogy, conclude the study. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Language learning & technology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: