Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Knobloch, Phillip Dylan Thomas |
---|---|
Titel | Die Sprache(n) der Dinge verstehen. Eine kulturwissenschaftliche Revision der Hermeneutik Schleiermachers. Paralleltitel: Understanding the language(s) of things. A revision of Schleiermacher's hermeneutics. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 3, S. 419-435Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Bildung; Pädagogik; Kultur; Hermeneutik; Sprache; Konsum; Kulturwissenschaft; Interpretation; Objekt; Verfahren; Schleiermacher, Friedrich Ernst Daniel |
Abstract | Schleiermacher presented a hermeneutical method to understand written text and oral speech better. As things are believed to be able to speak somehow as well today, this article tries to find out, if Schleiermacher's hermeneutics can be applied on things too. Therefore, this method is applied exemplarily on elected things, which 'speak' inter alia about milieu, gender and religion. Reflexions on pedagogical hermeneutics of things then led to the conclusion, that Schleiermacher's hermeneutics is useful and meaningful to understand the language(s) of things. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/2 |