Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Antecol, Heather; Cobb-Clark, Deborah A. |
---|---|
Institution | Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit |
Titel | Do non-cognitive skills help explain the occupational segregation of young people? Gefälligkeitsübersetzung: Können nicht-kognitive Fähigkeiten die Berufswahl junger Menschen erklären? |
Quelle | Bonn (2010), 45 S.
PDF als Volltext |
Reihe | IZA discussion paper. 5093 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
Schlagwörter | Intelligenz (Psy); Persönlichkeitsmerkmal; Psychischer Faktor; Selbsteinschätzung; Frauenberuf; Wertorientierung; Arbeitsmarkt; Berufswahl; Männerberuf; Studienwahl; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; USA |
Abstract | "This paper investigates the role of non-cognitive skills in the occupational segregation of young workers entering the U.S. labor market. We find entry into male-dominated fields of study and male-dominated occupations are both related to the extent to which individuals believe they are intelligent and have 'male' traits while entry into male-dominated occupations is also related to the willingness to work hard, impulsivity, and the tendency to avoid problems. The nature of these relationships differs for men and women, however. Noncognitive skills (intelligence and impulsivity) also influence movement into higher-paid occupations, but in ways that are similar for men and women. On balance, non-cognitive skills provide an important, though incomplete, explanation for segregation in the fields that young men and women study as well as in the occupations in which they are employed." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1994 bis 2008. (author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2011/2 |