Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPerelli-Harris, Brienna; Sigle-Rushton, Wendy; Kreyenfeld, Michaela; Lappegard, Trude; Berghammer, Caroline; Keizer, Renske
InstitutionMax-Planck-Institut für Demografische Forschung
TitelThe educational gradient of nonmarital childbearing in Europe: emergence of a pattern of disadvantage?
Gefälligkeitsübersetzung: Der Bildungsverlauf von nichtehelichen Geburten in Europa. Das Aufkommens eines Benachteiligungsmusters?
QuelleRostock (2010), 43 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMPIDR Working Paper. 2010-004
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Geburtenentwicklung; Kind; Geburt; Europa
Abstract"Nearly every European country has experienced some increase in nonmarital childbearing, largely due to increasing births within cohabitation. Relatively few studies in Europe, however, investigate the educational gradient of childbearing within cohabitation or how it changed over time. Using retrospective union and fertility histories, we employ competing risk hazard models to examine the educational gradient of childbearing in cohabitation in 8 countries across Europe. In all countries studied, birth risks within cohabitation demonstrated a negative educational gradient. When directly comparing cohabiting fertility with marital fertility, the negative educational gradient persists in all countries except Italy, although differences were not significant in Austria, France, and Germany. These findings suggest that childbearing within cohabitation largely follows a Pattern of Disadvantage. We argue that the Pattern of Disadvantage developed due to: 1) feminist and social movements that liberalized attitudes towards nonmarital childbearing, and 2) globalization and economic uncertainty that led to job insecurity and relationship instability. This explanation provides an alternative to the Second Demographic Transition theory, for which we find little evidence." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2010/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: