Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBoehme, Rebecca; Lorenz, Robert C.; Gleich, Tobias; Romund, Lydia; Pelz, Patricia; Golde, Sabrina; Flemming, Eva; Wold, Andrew; Deserno, Lorenz; Behr, Joachim; Raufelder, Diana; Heinz, Andreas; Beck, Anne
TitelReversal learning strategy in adolescence is associated with prefrontal cortex activation.
QuelleIn: European journal of neuroscience, 45 (2017) 1, S. 129-137
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0953-816X; 1460-9568
DOI10.1111/ejn.13401
SchlagwörterBelohnung; Kognition; Kognitive Entwicklung; Kognitive Kompetenz; Kognitive Struktur; Verhaltenstraining; Child Behavior Checklist; Adoleszenz; Körperliche Entwicklung; Pubertät; Gehirn; Hirnforschung; Hirnfunktion; Magnetresonanzverfahren; Umkehraufgabe; Neurologie; Kontrolle; Problembewältigung; Jugendlicher
AbstractAdolescence is a critical maturation period for human cognitive control and executive function. In this study, a large sample of adolescents (n=85) performed a reversal learning task during functional magnetic resonance imaging. We analyzed behavioral data using a reinforcement learning model to provide individually fitted parameters and imaging data with regard to reward prediction errors (PE). Following a model-based approach, we formed two groups depending on whether individuals tended to update expectations predominantly for the chosen stimulus or also for the unchosen one. These groups significantly differed in their problem behavior score obtained using the child behavior checklist (CBCL) and in a measure of their developmental stage. Imaging results showed that dorsolateral striatal areas covaried with PE. Participants who relied less on learning based on task structure showed less prefrontal activation compared with participants who relied more on task structure. An exploratory analysis revealed that PE-related activity was associated with pubertal development in prefrontal areas, insula and anterior cingulate. These findings support the hypothesis that the prefrontal cortex is implicated in mediating flexible goal-directed behavioral control. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal of neuroscience" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: