Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inThomas, Margaret
TitelAir Writing as a Technique for the Acquisition of Sino-Japanese Characters by Second Language Learners.
QuelleIn: Language learning, 65 (2015) 3, S. 631-659Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAnhang; Anmerkungen 7; Tabellen 4
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0023-8333; 1467-9922
DOI10.1111/lang.12128
SchlagwörterEmpirische Forschung; Zeichensprache; Lernmethode; Fremdsprachenunterricht; Japanischunterricht; Zeichen
AbstractThis article calls attention to a facet of the expertise of second language (L2) learners of Japanese at the intersection of language, memory, gesture, and the psycholinguistics of a logographic writing system. Previous research has shown that adult L2 learners of Japanese living in Japan (similarly to native speakers of Japanese) often spontaneously produce highly articulated movements of the fingertips or hands when learning or recalling Sino-Japanese orthographic characters (kanji). These movements, known in Japanese as kusho (air writing), trace out abstract representations of kanji, or parts of kanji, presumably as a kinesthetic aid to learning and recall. The current study tests that presumption with respect to learning, by comparing the accuracy with which adult L2 learners of Japanese (N = 75) memorize the shapes of complex, novel kanji under three different learning conditions. Results show that kusho is associated with a small but statistically significant advantage in accuracy of recall, compared to either passive visual inspection or the conventional technique of memorizing the shapes of kanji by iterative paper-and-pen copying. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Language learning" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: