Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKaiser, Hermann J.
TitelParadigma versus Denkstil. Modi systematischer Historiographie in der Musikpädagogik.
Paralleltitel: Dimensions of historiography - paradigma versus thought-style.
QuelleAus: Niessen, Anne (Hrsg.); Knigge, Jens (Hrsg.): Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster; New York: Waxmann (2015) S. 33-49
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 36
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISSN0937-3993
ISBN978-3-8309-3313-7
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-126069
SchlagwörterPädagogische Forschung; Begriff; Denkstil; Lernen; Didaktik; Unterrichtsstruktur; Musikpädagogik; Musikunterricht; Wissenschaftsgeschichte; 20. Jahrhundert; Definition; Paradigma; Kuhn, Thomas S.
AbstractWith regard to historical developments, particularly to changes in sciences, humanities and social sciences, we are used to looking at them as rather isolated events, persons and facts. Normally they are conceived of as succeeding one another within a certain time span, which started in the past and ends somewhere in the future. I would like to propose that we conceive historical events as essentially constituted by concomitant events, facts and persons. (Perhaps one could call it a "horizontal view" or "lateral view".) Proceeding this way, one needs a criterion which brings together the diverse events, facts, and so forth, so that they can be a subject of research. In 1962 Thomas S. Kuhn suggested such a criterion, referred to as "Paradigma"; in 1935 Ludwik Fleck, a Polish author, developed the concept of "Denkstil" (thought-style). In this lecture both models are discussed with regard to their benefit for historical research in music education. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2017/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: