Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Kumlehn, Martina |
---|---|
Titel | Religiöse 'Suchsprache' und christliche Sprachschule im Spannungsfeld von Übersetzung und Transformation. Hermeneutisch-didaktische Perspektiven. |
Quelle | In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, 66 (2014) 3, S. 261-271Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 1437-7160; 2366-7796 |
DOI | 10.1515/zpt-2014-0309 |
Schlagwörter | Hermeneutik; Fachdidaktik; Metapher; Übersetzung; Religionsunterricht; Transformation; Konfessionslosigkeit; Religiöse Sprache; Heterogenität; Symbol |
Abstract | The article describes the fundamental hermeneutic and didactical conditions - which determine Religious Education in the context of heterogeneous religious attitudes and non-denominationalism. It emphasizes the importance of religious literacy, especially the understanding of the characteristic modes of religious communication in symbols and methaphors. In critical discussion of the question, whether religious language can be translated into secular terms or can be learned as a foreign language, it argues for special forms of transformation and interpretation. |
Erfasst von | Comenius-Institut, Münster |
Update | 2015/1 |