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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
Transfer, "phonological awareness" und Mehrsprachigkeitsbewusstsein: Zum Erwerb des französischen Sprachrhythmus durch Schüler/innen mit chinesischem Sprachhintergrund im deutschen Schulkontext - Bericht aus einem laufenden Forschungsprojekt.
The authors report on an ongoing research project focussing on the acquisition of French prosody by multilingual senior high school students with Mandarin Chinese language background. Combining linguistic and educational perspectives, they investigate prossible transfer from the languages that make up the learners' linguistic background (German, Mandarin, first foreign language English) to the target language. In addition to the recording of speech data, the authors conduct semi-structured interviews aiming at multilingual learning strategies and phonological awareness. First results, based on the analysis of the learners' production of French speech rhythm, show that those students who exhibit a high degree of phonological und plurilingual awareness perform better than the monolinguals. These findings were cautiously interpreted as evidence to suggest that a distant language as L1 does not represent a disadvantage for the learning of foreogn languages and that phonological and plurilingual awareness need to be promoted in scholar education. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2014/1
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Standortunabhängige Dienste
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Gabriel, Christoph; Hu, Adelheid; Diao, Lan; Thulke, Jeanette: Transfer, "phonological awareness" und Mehrsprachigkeitsbewusstsein: Zum Erwerb des französischen Sprachrhythmus durch Schüler/innen mit chinesischem Sprachhintergrund im deutschen Schulkontext - Bericht aus einem laufenden Forschungsprojekt. 2012.
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