Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSchubring, Gert
TitelAntagonisms between German states regarding the status of mathematics teaching during the 19th century: processes of reconciling them.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 44 (2012) 4, S. 525-535
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-012-0407-0
SchlagwörterHumanistisches Gymnasium; Mathematikunterricht; 19. Jahrhundert; Deutschland; Kurhessen; Preußen; Schleswig
AbstractIn earlier studies, the author has shown that two entirely different conceptions and realities of mathematics instruction coexisted in the various German states from 1815 until the constitution of the German Empire in 1871: neo-humanist Prussia, with a modern conception of general education-with mathematics as one of the key pillars of the curriculum, and "old"-humanist other countries where the classical humanities still dominated. Since these studies focused on Prussia, the open question is not only how the other states eventually adapted to the neo-humanist system, but also how far the Prussian system had to adapt to more classical orientations. Case studies on such adaptation processes, which occurred essentially in the second half of the nineteenth century will be presented here, based on archival research, for the states of Bavaria, Kur-Hessen, and Schleswig.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2013/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: