Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSchnotz, Wolfgang
TitelColorful bouquets in multimedia research: A closer look at the modality effect.
QuelleIn: Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 25 (2011) 4, S. 269-276Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1010-0652; 1664-2910
DOI10.1024/1010-0652/a000055
SchlagwörterAufmerksamkeit; Kognitiver Prozess; Kurzzeitgedächtnis; Stimulusparameter; Multimedia; Lernen; Unterrichtsmedien; Hörverständnis; Leseverstehen
AbstractThe modality effect states that students learn better from multimedia instructional messages when the text is spoken rather than when it is written. The effect is considered as a derivate of the multimedia effect, because its rationale is to take full advantage of text-picture combinations by maximizing temporal contiguity of verbal and pictorial information in working memory and by minimizing negative effects of split attention. Accordingly, the modality effect is interrelated to other multimedia learning effects, interrelated to the degree of literacy, and interrelated to research on reading comprehension and listening comprehension. The modality effect is then analyzed in terms of sensorial and cognitive processing. The sensorial facet of split attention refers to the total amount of information transferred to working memory under severely limited time constraints. The cognitive facet of split attention refers to the simultaneous availability of verbal and pictorial information in working memory as part of a fleeting database for mental model construction. Other explanations can be derived from these facets. The modality effect turns out to be not a unitary effect based on a coherent set of causal relationships. Instead, it aggregates seemingly similar observations that are in fact based on different processing mechanisms. It seems that it can easily be suspended or changed to the opposite under specific conditions. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2012/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: