Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPorsch, Raphaela; Grotjahn, Rüdiger; Tesch, Bernd
TitelHörverstehen und Hör-Sehverstehen in der Fremdsprache - unterschiedliche Konstrukte?
QuelleIn: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 21 (2010) 2, S. 143-189Verfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 4; Anmerkungen
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0939-7299
SchlagwörterEmpirische Forschung; Europäischer Bildungsraum; Schuljahr 09; Experiment; Audiovisuelles Medium; Referenz; Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Hörverständnis; Französischunterricht; Europarat; Effizienz; Europäische Union; Deutschland; Europa
AbstractAccording to the "National Educational Standards for the First Foreign Language" enacted by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Federal States in Germany (KMK 2003; 2004) listening comprehension and audio-visual comprehension in the first foreign language (in Germany: English or French) are competencies that need to be acquired until the end of lower secondary education. However, the Standards and the Common European Framework of References (Council of Europe 2001) - on the Standards are based - have not provided two separate construct descriptions for developing tasks for teaching and testing the understanding of audio and audio-visual material. The experimental study presented in the article aims at answering the question of whether one can differentiate empirically between these constructs by assessing German ninth-graders (N = 156) with either a listening or an audio-visual comprehension test in French as a foreign language using the same items. Results show that if the pictures of the authentic videos in French provide help, learners are significantly better in the audiovisual condition. In addition, the challenges posed by the different tasks as well as the test-taker strategies are explored, and a discussion about consequences for the construct definitions along with the recommendations for teacher training is provided. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2012/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Fremdsprachenforschung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: