Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDresler, Thomas; Obersteiner, Andreas; Schecklmann, Martin; Vogel, A. Carina M.; Ehlis, Ann-Christine; Richter, Melany M.; Plichta, Michael M.; Reiss, Kristina; Pekrun, Reinhard; Fallgatter, Andreas J.
TitelArithmetic tasks in different formats and their influence on behavior and brain oxygenation as assessed with near-infrared spectroscopy (NIRS).
A study involving primary and secondary school children.
QuelleIn: Journal of neural transmission, 116 (2009) 12, S. 1689-1700
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0300-9564; 1435-1463
DOI10.1007/s00702-009-0307-9
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Pädagogischer Transfer; Schule; Schulkind; Sauerstoffgehalt; Neurochemie; Lesen; Arithmetik; Mathematik; Mathematikunterricht; Mathematisches Denken; Infrarotspektroskopie; Neurologie; Neuropsychologie
AbstractThis study investigated whether near-infrared spectroscopy (NIRS) can be used to measure the processing of arithmetic problems in school children. Another aim was to assess whether distinct formats of such problems would lead to different neural processing. Two large samples of school children from different age groups were examined while calculating or reading arithmetic problems that were either presented in numeric or in word format. As expected, we found that, compared to reading, calculation resulted in greater average oxygenation in parietal and posterior frontal regions. Neither format nor age had a significant effect on brain oxygenation. We were able to demonstrate that NIRS measurements can readily be conducted with children and in school settings, which is an indication for the ecological validity of this measurement technique. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of neural transmission" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: