Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Iannelli, Cristina; Raffe, David |
---|---|
Titel | Vocational upper-secondary education and the transition from school. Gefälligkeitsübersetzung: Berufliche Bildung in der Sekundarstufe II und Berufseinmündung. |
Quelle | In: European sociological review, 23 (2007) 1, S. 49-63Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0266-7215; 1468-2672 |
DOI | 10.1093/esr/jcl019 |
Schlagwörter | Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Weiterführende Schule; Übergang Schule - Beruf; Berufsausbildung; Berufsbildung; Arbeitslosigkeit; Arbeitsmarktchance; Berufliche Stellung; Studium; Internationaler Vergleich; Geschlechtsspezifik; Männlicher Jugendlicher; Schulabgänger; Weibliche Jugendliche; Irland; Niederlande; Schottland; Schweden |
Abstract | "This article addresses two main questions: do young people leaving vocational upper-secondary education make more successful transitions to employment than leavers from academic upper-secondary education, or than leavers from lower-secondary education? And does this 'vocational effect' vary systematically across countries? The article distinguishes two ideal types of transition system, based on the strength of linkages between vocational education and employment, and governed respectively by an 'employment logic' and by an 'education logic'. The vocational effect is predicted to be stronger in systems governed by the employment logic. This prediction, together with other hypotheses based on the ideal types, is tested using school-leaver survey data for the Netherlands (representing the employment logic), Scotland (representing the education logic), and Ireland and Sweden (representing intermediate cases). The ideal types are broadly supported, subject to limitations of comparability of the data." Forschungsmethode: empirisch; Querschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1993 bis 1998. (author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2007/3 |