Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLomawaima, K. Tsianina; McCarty, Teresa L.
TitelWhen tribal sovereignty challenges democracy: American Indian education and the democratic ideal.
QuelleIn: American educational research journal, 39 (2002) 2, S. 279-305Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 90
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0002-8312; 1935-1011
DOI10.3102/00028312039002279
SchlagwörterErziehung; Selbstbestimmung; Multikulturelle Erziehung; Sprachgebrauch; Bilinguale Erziehung; Geschichte (Histor); Ungleichheit; Demokratie; Ethnische Identität; Ethnische Gruppe; Indianer; USA
AbstractThe lessons of American Indian education - a grand experiment in standardization - can lead to a more equitable educational system for all US-citizens. While masquerading as a tool for equal opportunity, standardization has marginalized Native peoples. We argue for diversity - not standardization - as a foundational value for a just multicultural democracy, but diversity is feared by some as a threat to the nation´s integrity. Critical history analysis of the apparently contradictory policies and practices within American Indian education reveals a patterned response to cultural and linguistic diversity, as the federal government has attempted to distinguish "safe" from "dangerous" Native practices. Examples of the contest between Indigenous self-determination (rooted in internal sovereignity) and federal control illustrate the profound national ambivalence toward diversity but also the potential to nourish "places of difference" within a healthy democracy. (DIPF/orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2003_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "American educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: