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Autor/inMadeira Firmino, Nadine
TitelBewegungsorientierte Sprachbildung in der frühen Kindheit.
Eine empirische Studie zur bewegungsorientierten Sprachbildung im Krippenalltag unter Berücksichtigung familiärer Einbindung.
QuelleBad Heilbrunn: Klinkhardt (2015), 189 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Zugl.: Osnabrück, Univ., Diss., 2015.
ReiheKlinkhardt Forschung
ZusatzinformationInhaltsverzeichnis
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
ISBN978-3-7815-2028-8
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-106748
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Qualitative Analyse; Quantitative Analyse; Entwicklungspsychologie; Kind; Kindergarten; Kognitives Lernen; Lernen; Sprache; Sprachentwicklung; Bewegung (Motorische); Sportpädagogik; Sportsoziologie
AbstractKinder begreifen die Welt durch Bewegung. Sie entdecken die Sprache durch das Greifen und Ertasten von Gegenständen und das Erkunden ihrer Umwelt. Durch das aktive Handeln bilden sich die ersten Begriffe. Sprache ist der zentrale Schlüssel für die gesellschaftliche Teilhabe von Kindern. Das in diesem Buch beschriebene Konzept zur Stärkung sprachlicher Kompetenzen setzt durch seine bewegungsorientierte Herangehensweise neue Akzente für eine frühkindliche Sprachbildung im Kontext Krippe und verweist zudem auf die hohe Bedeutung der elterlichen Einbindung in diesen Prozess. Es wird ein Zugang zur Sprache aufgezeigt, der sich durch ein körperund bewegungsorientiertes Vorgehen auszeichnet und zu einer positiven Entwicklung der Bildungsbiografie von Kindern beitragen soll. Besonders in Anbetracht der aktuellen bildungspolitischen Debatte über den Krippenausbau und den Bildungsschwerpunkt Sprache, ist es von Bedeutung den Einfluss einer bewegungsorientierten Sprachbildung im Kontext Krippe mit Einbindung der Familie in den Fokus zu nehmen. Der vorliegende Band beschreibt eine Studie zur bewegungsorientierten Sprachbildung und deren Wirkung auf die linguistischen und pragmatischen Fähigkeiten zweijähriger Krippenkinder. (Verlagsinformation).

Children understand the world through the medium of movement. Discovering the world of language happens in action, which may take the form of grabbing, feeling or exploring (cf. Zimmer, 2012a). Simultaneously, language is the key factor to children's social participation and their future educational and professional biography (see, Friederich, 2011; BISS, 2012). Th e present study examines the eff ects of a nine-month movement-based language promotion on the linguistic and pragmatic abilities of toddlers (n = 114). The study is based on a ninemonth intervention, during which the educators (from 19 crèches) were qualifi ed and supervised. The main research questions were: Which language skills show the highest developmental effect and which impact does parental involvement have on the promotion process? In order to make any statements in this regard, language skills were measured in a control group design at two points in time using standardized tests (ELFRA-2, SETK-2, SETK 3-5) as well as qualitative methods (e.g. expert-interviews) to gather far-reaching phenomena (e.g. sustainability). In order to analyze the eff ects of several independent variables (language promotion, parental involvement) on a dependent variable (language acquisition), two intervention groups and a control group were formed. In the context of the study, an attempt is being made to point out an alternative access to language, which is characterized by a body- and movement-oriented approach and at the same time, contributes to a positive development of children's educational biography. The aim is to integrate movement as an everyday medium for promoting language in daycare. While on the one hand, movement is recognized as the starting point of communication, on the other hand it is also regarded as a motivator for structured language promotion. Consequently, the question arises how a movement-based language promotion should be designed so that toddlers can highly benefit. The main fi ndings show an increase of comprehension and encoding of semantic relations. The following data confi rm the assumption of the importance of movement as a medium for promoting language skills (Zimmer, 2009; Kuhlenkamp, 2011) of 2 year old children, and on the other hand affi rms the relevance of an everyday based approach (Albers, 2011) as well as the importance of parental involvement. (Verlagsinformation).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2015/3
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