Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Reitinger, Renate; Valeske, Daniel; Gebhardt, Tabea Bine |
---|---|
Titel | Capability Approach, Anti-Bias-Ansatz und Community Music als Impulse für Partizipation und Diversitätssensibilität in der Elementaren Musikpädagogik. Einblicke in ein interdisziplinäres Praxis- und Forschungsprojekt mit wohnungslosen Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Paralleltitel: Capability Approach, Anti-Bias-Education and Community Music as stimuli for facilitating participation and awareness of diversity within Elemental Music Pedagogy. Insights into an interdisciplinary project with homeless young people. |
Quelle | In: Üben & musizieren research, (2023) Sonderausgabe, S. 135-150
PDF als Volltext |
Beigaben | Abbildungen; Literaturangaben |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2748-8497 |
URN | urn:nbn:de:101:1-2023082415513220936990 |
Schlagwörter | Gemeinschaft; Gesellschaft; Fähigkeit; Sensibilität; Musikalität; Musikpädagogik; Partizipation; Interdisziplinäre Zusammenarbeit; Hochschullehre; Heterogenität; Künstlerisches Handeln; Lebenskunst; Praxisbericht; Vielfalt; Junger Erwachsener; Obdachloser; Forschungsprojekt |
Abstract | This contribution focuses on the question of how far the discipline of Elemental Music Pedagogy can be flanked by concepts like Community Music, Capability Approach or Anti-Bias-Education, in order to establish participative and diversity-aware formats and approaches. Instances of Artistic Citizenship drawn from an interdisciplinary practice and research project with homeless young people in the overlapping areas of Elemental Music Pedagogy and Social Work serve to exemplify these concepts. The project carries the title "Lebenskunst" (Art of Living) and includes diverse elementary practical musical activities such as song-writing or a community video project. (Abstract übernommen). |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2024/1 |