Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRoske, Michael
TitelZur sozialen Rolle des außerschulischen Musiklehrers im 18. Jahrhundert.
QuelleAus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Einzeluntersuchungen. Laaber: Laaber-Verlag (1980) S. 15-29
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 1
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-921518-55-5
DOI10.25656/01:24730
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-247306
SchlagwörterBildungsgeschichte; Rollenerwartung; Soziale Rolle; Privatunterricht; Lehrer; Außerschulische Musikerziehung; Sozialgeschichte; Ästhetische Bildung; Musik; Musikpädagogik; Musikunterricht; Musizieren; Sozialer Status; Beruf; Berufsbild; 18. Jahrhundert
AbstractThe situation of the 19th century private music teacher was characterized by the conflicting demands of high artistic standards and simple teaching of technical skills. This unstable position dates back to even earlier times. Sources from the beginning of the 18th century show already the typical structures of the role of the music teacher which are still prevalent today. Demands for professionalism and for supervision by the authorities are not inventions of our times. From the sources of social history we know that already at the beginning of the period of englightenment, private music teaching was in a paradox position: On the one hand, the new private forms of teaching music had freed the teacher from the restrictions of craftmanship enforced by the guilds, an the other hand, once that problems of music teaching had been laid down in writing, the activities of practical music-teaching "ex uso" were superseded by a public and rational discussion of educational theories. Music-teaching had become a sphere of contesting influences, set between the demands of cultural standards and popular interest. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: