Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Nicoletti, Cheti; Salvanes, Kjell; Tominey, Emma |
---|---|
Titel | Mothers Working during Preschool Years and Child Skills: Does Income Compensate? Gefälligkeitsübersetzung: Erwerbstätigkeit von Müttern mit Kindern im Vorschulalter und die Fähigkeiten von Kindern: Kompensiert das Einkommen? |
Quelle | In: Journal of labor economics, 40 (2022) 1, S. 1-49
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0734-306X; 1537-5307 |
DOI | 10.1086/719688 |
Schlagwörter | Kognitive Kompetenz; Mutter; Kind; Kinderbetreuung; Primarbereich; Schulleistung; Einkommenseffekt; Familieneinkommen; Erwerbsbeteiligung; Wochenarbeitszeit; Zeitbudget; Auswirkung; Norwegen |
Abstract | "Increasing mothers' labour supply in a child's preschool years may reduce time investments, yielding a negative direct effect on mid-childhood and teenage outcomes. But as mothers' work hours increase, income will rise. Can income compensate for the negative effect of hours? Our mediation analysis exploits exogenous variation in both mothers' hours and family income. Results suggest a negative, insignificant direct effect from increasing mother's hours on child test scores. However the positive mediating effect of income creates a positive total effect on test scores of 26% of a standard deviation for 10-hours increase in mothers weekly hours in preschool years." (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2022/3 |