Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDemetriou, Yolanda; Bachner, Joachim
TitelA school-based intervention based on self-determination theory to promote girls' physical activity.
Study protocol of the CReActivity cluster randomised controlled trial.
Gefälligkeitsübersetzung: Eine schulbasierte Intervention basierend auf der Selbstbestimmungstheorie zur Förderung der körperlichen Aktivität von Mädchen: Studienprotokoll der randomisierten kontrollierten Studie des CReActivity-Clusters.
QuelleIn: BMC public health, 19 (2019) Art. 519, [9 S.]
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1471-2458
DOI10.1186/s12889-019-6817-y
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Selbstbestimmung; Selbstbewusstsein; Schule; Sekundarstufe I; Lehrer; Motivation; Bewegungsmangel; Gesundheitsförderung; Sozialer Einfluss; Bewegungszeit; Sportunterricht; Freizeitverhalten; Intervention; Mädchen; Bayern; Deutschland
AbstractBackground: Physical inactivity is deemed to be the fourth leading cause for premature death. Nevertheless, only a minority of children and adolescents in Germany fulfil the guideline of the World Health Organization of at least 60 min of moderate-to-vigorous physical activity per day. Children and adolescents with a lower socioeconomic background and especially girls are regarded as a high-risk group in terms of physical inactivity. Aim of this study is to examine how a theory-based physical education intervention programme supporting students' autonomy, competence and relatedness affects physical activity both during these lessons and in leisure time. Based on the self-determination theory and the social cognitive theory, the extent to which autonomy, competence, relatedness, social support and self-efficacy in girls mediate the effect of the intervention programme on their physical activity will be examined. Moreover, the potential moderating role of socioeconomic status, environmental factors, teacher characteristics and BMI will be tested. Methods: CReActivity is a two-arm cluster randomised controlled trial with a follow-up period of three months after the end of the intervention programme. A total of 600 sixth grade girls in lower secondary schools in Bavaria, Germany will be proactively recruited. The intervention is carried out by the physical education teachers of the participating classes for five months. Primary outcome is the girls' physical activity measured by accelerometers and systematic observations. Discussion: We expect to provide an intervention programme that can contribute to the increase of physical activity levels in girls and offer insights into the mechanisms of physical activity behaviour change. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "BMC public health" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: