Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Böhm, Winfried |
---|---|
Titel | Deutsche Pädagogik zwischen Kriegsverherrlichung und Friedenssehnsucht. Paralleltitel: German philosophy of education between preparation for war and desire for peace. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 95 (2019) 1, S. 7-23Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | Literaturangaben S. 20-22 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Erziehung; Erziehungsphilosophie; Pädagogik; Schwarze Pädagogik; Pädagogisches Denken; Krieg; Romantik; Nationalsozialismus; Staat; Volk; Weimarer Republik; Bevölkerung; Deutsches Reich; Deutschland (bis 1945) |
Abstract | From both a historical and critical perspective, the article reconstructs the problematic transition of German Philosophy of Education from an enlightened to a romantic thinking as well as from the state's political concept of orientation to that of the people in the nineteenth and early twentieth centuries. This reveals a strange fluctuation of pedagogy in theory and practice between a latent preparation for war on the one hand and a vague longing for peace on the other hand. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/4 |