Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Schütze, Sylvia |
---|---|
Titel | Freund- und Feindbilder in Schulbüchern der Bundesrepublik Deutschland? Eine Analyse von Sozial- und Gesellschaftskundebüchern vor 1989. |
Quelle | Aus: Durovic, Arsen (Hrsg.); Matthes, Eva (Hrsg.): Freund- und Feindbilder in Schulbüchern. [Tagung der Internationalen Gesellschaft für Historische und Systematische Schulbuchforschung 2009 in Belgrad]. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (2010) S. 299-312 |
Reihe | Klinkhardt Forschung; Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung |
Beigaben | Literaturangaben S. 311-312 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-1769-1; 978-3-7815-5047-6 |
Schlagwörter | Vorstellung (Psy); Schulbuch; Geschichte (Histor); Feindbild; Gesellschaftslehre; Sozialkunde; Freund; Online-Publikation; Deutschland-BRD |
Abstract | Based on the depiction of concepts of enemies and friends in schoolbooks from the German Democratic Republic in this volume (cf. the article of Eva Matthes, pp. 75-85), this article explores whether schoolbooks for social studies from the Federal Republic of Germany contained such concepts as well. After a definition of the term "concept of the enemy", the development of the school subject "social studies" in the Federal Republic is shortly delined. Subsequently ten schoolbooks (grades 7-9, different types of secondary schools) are examined with regard to concepts of enemies or friends, laying the focus on the depiction of the GDR and of international conflicts. A final conclusion compares the results with those about schoolbooks from the GDR. |
Erfasst von | Leibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig |
Update | 2011/3 |