Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLevine, Glenn S.
TitelProblematizing the Teaching and Learning of Grammar in the Intermediate German Classroom: A Sociocultural Approach.
QuelleIn: Die Unterrichtspraxis - teaching German, 39 (2006) 1-2, S. 1-13Verfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch; deutsche Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0042-062X
SchlagwörterInterkulturelles Lernen; Methodik; Unterrichtsstunde; Deutsch als Fremdsprache; Dialekt; Grammatikunterricht; Kommunikative Kompetenz; Roman; Soziolinguistik; Varietät; Fremdsprachenunterricht; Pädagogische Grammatik; Mittleres Niveau
AbstractA framework is presented for grammar instruction based on sociocultural theory and critical pedagogy. It is argued that restricting students' learning to the standard German of the monolingual, educated native speaker is both insufficient and inappropriate. It is proposed that grammar teaching and learning should support learners as developing bilinguals. The conventional definition of pedagogical grammar is expanded to include multiple varieties of grammar in dynamic contexts of use, based on Valdman's variable pedagogical norm and Larsen-Freeman's model of "grammaring". Learner success is reframed as the development of intercultural communicative competence (Byram) and language socialization (Ochs), which themselves necessitate a rethinking of the classroom learning situtation in terms of legitimate peripheral participation (Lave and Wenger). Thereafter the importance of "politicizing" grammar instruction is highlighted (Freire). Four proposals for implementation in the classroom are offered, supported by sample activities. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Die Unterrichtspraxis - teaching German" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: