Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enIzquierdo, Jesús; Collins, Laura
TitelThe Facilitative Role of L1 Influence in Tense-Aspect Marking: A Comparison of Hispanophone and Anglophone Learners of French.
QuelleIn: The modern language journal, 92 (2008) 3, S. 350-368Verfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch; französische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0026-7902
SchlagwörterEmpirische Forschung; Imperfekt; Lückentext; Perfekt; Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Englisch; Französisch; Französischunterricht; Spanisch; Hochschule; Aspekt; Mittleres Niveau; TEMPUS (Europaweites Mobilitätsprogramm für den Hochschulbereich)
AbstractEnglish learners of French whose first language (L1) does not mark the perfective/imperfective distinction have shown verb semantic influence and an overall preference for perfective over imperfective in their use of second language (L2) tense - aspect markers. The reported study investigated whether learners whose L1 marks the perfective/imperfective distinction would exhibit similar acquisition profiles. Hispanophones (n = 17) and Anglophones (n = 15) at similar levels of French L2 proficiency completed a 68-item cloze task with equal numbers of perfective and imperfective contexts distributed across 4 semantic categories: stative, activity, accomplishment, and achievements. In a 20-minute retrospective interview, a subsample of the participants (8 Hispanophones, 11 Anglophones) commented on factors influencing their tense - aspect choices. An ANOVA of 1,012 predicates revealed that unlike the Anglophones, the Hispanophones did not prefer perfective over imperfective, and they were also less influenced by verb semantics. The learners' comments suggest that the Hispanophones made effective use of L1 - L2 similarities, whereas the Anglophones appealed to verb semantics and partially understood pedagogical rules, which were frequently associated with inappropriate uses of the forms. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The modern language journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: