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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
Based on a corpus of ca. 18 1/2 hours of dyadic interactions between nearstrangers, the paper investigates the use of general extenders (GEs) by native speakers of New Zealand English (NSNZE) and German (NSG) in terms of their forms and frequencies. The results are compared with the use of GEs produced by German non-native speakers of English (GNNSE). GEs are a group of pragmatic devices such as and things like that, or something, which have been associated with expressing epistemic modality and interpersonal politeness. The results of the study suggest that, while NSG use GEs more frequently than NSNZE, GE construction in English is more flexible than in German. Furthermore, GNNSE seem to transfer some NSG forms to English, creating nonnative-like structures. An increased awareness of the native norms in terms of construction and use of GEs might help non-native speakers facilitate communication in cross-cultural interactions and establish interpersonal rapport. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2022/3
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0019-042X
Terraschke, Agnes: Use of general extenders by German non-native speakers of English. 2007.
2937097
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