Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Bellmann, Johannes; Waldow, Florian |
---|---|
Titel | Die merkwürdige Ehe zwischen technokratischer Bildungsreform und empathischer Reformpädagogik. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 60 (2007) 4, S. 481-503Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Reformpädagogik; Autonomie; Bildungspolitik; Bildungsreform; Selbstverwaltung; Schule; Schulsystem; Schulentwicklung; Curriculumreform; Steuertechnik; Steuerung; Deutschland |
Abstract | The article calls attention to unexpected discursive alliances between current proposals for (hyper-) technocratic educational reform on the one hand and proponents of emphatic progressive education on the other. These alliances are exemplified by examining three prominent aspects of contemporary reform discourse: criticism of state schools in the name of "autonomy", criticism of "curricular overload" in the name of learning for life and criticism of instruction in the name of self-regulated learning. The motive for these discursive alliances is seen in reciprocal legitimacy gains. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2008/3 |