Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Arends, Lena |
---|---|
Titel | Vocational competencies from a life-span perspective. Theoretical considerations and practical implications for an international large-scale assessment of vocational education and training. Gefälligkeitsübersetzung: Berufliche Kompetenzen aus Lebenslaufperspektive. Theoretische Überlegungen und praktische Implikationen für eine groß angelegte internationale Untersuchung beruflicher Bildung und Ausbildung. |
Quelle | Norderstedt: Books on Demand (2006), 190 S. Zugl.: Göttingen, Univ., Diss., 2006. |
Beigaben | grafische Darstellungen; Abbildungen 18; Tabellen 8 |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | gedruckt; Monographie |
ISBN | 3-8334-6720-7; 978-3-8334-6720-2 |
Schlagwörter | Selbstbildung; Kulturdifferenz; Anpassung; Fertigkeit; Praktische Intelligenz; Selbstkompetenz; Bildungsstandards; Rahmenrichtlinie; Messverfahren; Ausbildung; Berufsbildung; Arbeitsmarkt; Berufliche Kompetenz; Berufslaufbahn; Qualifikation; Lebenslanges Lernen; Internationaler Vergleich; Entwicklung; Expertise; Modell; Berufsanfänger; Individuum; Junger Erwachsener |
Abstract | In today's work environment, self or personal competence relates mainly to individuals' active participation in their own development. Taking into consideration aspects of lifelong learning, strategies of active and self-regulated resource allocation at different stages in life constitute one of the central preconditions for successfully meeting the challenges of today's labour markets. The SOC model from 'lifespan psychology' provides a basis for conceptualising individuals' intentional vocational career development from entering VET until late adulthood. This book presents the theoretical foundations and practical implications for applying the theory of 'Selective Optimisation with Compensation' for the purpose of an international large-scale assessment of competencies in the domain of work. It elaborates individual strategies for adaptive life management, focusing on the pursuit of career related goals in young adulthood. It contributes towards enriching existing international surveys by providing a theoretical framework that accounts for adaptive developmental changes of competencies throughout the lifespan. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2008/1 |