Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enCohen, Joel E.; Kravdal, Oystein; Keilman, Nico
InstitutionNational Academy of Sciences (Washington, DC)
TitelChildbearing impeded education more than education impeded childbearing among Norwegian women.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Geburt von Kindern wirkt sich bei norwegischen Frauen negativer auf das Bildungsniveau aus als das Bildungsniveau auf die Geburtenrate.
QuelleWashington, DC (2011), S. 11830-11835
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheProceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 108,29
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
ISSN0027-8424
DOI10.1073/pnas.1107993108
SchlagwörterBildungsniveau; Generatives Verhalten; Kinderzahl; Mutter; Frau; Bildungsabschluss; Geburtenhäufigkeit; Qualifikationsstruktur; Altersabhängigkeit; Norwegen
Abstract"In most societies, women at age 39 with higher levels of education have fewer children. To understand this association, we investigated the effects of childbearing on educational attainment and the effects of education on fertility in the 1964 birth cohort of Norwegian women. Using detailed annual data from ages 17 to 39, we estimated the probabilities of an additional birth, a change in educational level, and enrollment in the coming year, conditional on fertility history, educational level, and enrollment history at the beginning of each year. A simple model reproduced a declining gradient of children ever born with increasing educational level at age 39. When a counterfactual simulation assumed no effects of childbearing on educational progression or enrollment (without changing the estimated effects of education on childbearing), the simulated number of children ever born decreased very little with increasing completed educational level, contrary to data. However, when another counterfactual simulation assumed no effects of current educational level and enrollment on childbearing (without changing the estimated effects of childbearing on education), the simulated number of children ever born decreased with increasing completed educational level nearly as much as the decrease in the data. In summary, in these Norwegian data, childbearing impeded education much more than education impeded childbearing. These results suggest that women with advanced degrees have lower completed fertility on the average principally because women who have one or more children early are more likely to leave or not enter long educational tracks and never attain a high educational level." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1980 bis 2003.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: