Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGoldin, Claudia
InstitutionNational Bureau of Economic Research
TitelThe quiet revolution that transformed women's employment, education, and family.
Gefälligkeitsübersetzung: Die stille Revolution, die Erwerbstätigkeit, Bildung und Familienleben von Frauen verändert hat.
QuelleCambridge (2006), 48 S.Verfügbarkeit 
ReiheNBER working paper. 11953
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterBildungsbeteiligung; Rollenverhalten; Familie; Mutter; Frau; Geschlechterrolle; Geschichte (Histor); Einkommensunterschied; Arbeitsteilung; Einkommensentwicklung; Erwerbstätigkeit; Beruf; Beruflicher Aufstieg; Erwerbsbeteiligung; Berufsfeld; Hochschulbildung; 20. Jahrhundert; Arbeitspapier; Geschlechtsspezifik; Mann
Abstract"The modern economic role of women emerged in four phases. The first three were evolutionary; the last was revolutionary. Phase I occurred from the late nineteenth century to the 1920s; Phase II was from 1930 to 1950; Phase III extended from 1950 to the late 1970s; and Phase IV, the 'quiet revolution,' began in the late 1970s and is still ongoing. Three aspects of women's choices distinguish the evolutionary from the revolutionary phases: horizon, identity, and decision-making. The evolutionary phases are apparent in time-series data on labor force participation. The revolutionary phase is discernible using time-series evidence on women's more predictable attachment to the workplace, greater identity with career, and better ability to make joint decisions with their spouses. Each of these series has a sharp break or inflection point signifying social and economic change. These changes, moreover, coincide by birth cohort or period. The relationship between the development of modern labor economics and the reality of women's changing economic role is explored. The paper concludes by assessing whether the revolution has stalled or is being reversed. Women who graduated college in the early 1980s did not 'opt-out,'but recent cohorts are too young to evaluate." Forschungsmethode: historisch; deskriptive Studie. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1880 bis 2005. (author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2006/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: